INTERVJU Gilles Vidal: Jasna vizija

Podijelite s nama vijesti iz Peugeot svijeta...
Odgovori
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

INTERVJU Gilles Vidal: Jasna vizija

Post Postao/la ElComandante91 »

Žil Vidal, direktor Peugeot dizajna, u ekskluzivnom razgovoru govori o dizajnerskim idejama, radu na novom 508 i mogućem izgledu vozila budućnosti

slika

Ovogodišnji Salon automobila u Ženevi iskoristili smo razgovor sa prvim čovekom zaduženim za dizajn vozila marke Peugeot. Gilles Vidal (Žil Vidal), rođen je 1972. godine u Francuskoj, ali je zvanje diplomiranog dizajnera stekao u Švajcarskoj. Neposredno nakon toga počeo je da radi za Citroen, a 1996. bio je vođa projekta reslilizacije Berlinga. Potom su se ređali modeli Saxo, pa studija Osmoz, da bi 2005. Vidal preuzeo kompletnu odgovornost za sve koncepte Citroena.

Ipak, četiri godine kasnije prelazi u „sertrinsku“ firmu Peugeot, gde nadgleda projekte BB1 i SR1. Žil Vidal je tim radom dobrim delom postavio temelje budućeg izgleda vozila sa znakom lava, a u januaru 2010. i zvanično je postao direktor dizajna Peugeota.

slika

TopSpeed: Kada ste shvatili da ćete biti dizajner?
Vidal: Bio sam veoma mlad… Moj deda i otac su bili veliki ljubitelji automobila i uvek smo ih u porodici imali po nekoliko. A ja sam od malena voleo da crtam… I to razne stvari, pa između ostalog, i automobile. To je počelo da mi se dopada i kasnije sam se opredelio da studiram grafički dizajn. To je bila moja prvobitna ideja. Međutim, školovao se za grafičkog dizajnera, ali je u međuvremenu počeo da mi se sviđa onaj primenjeni, tako da sam na kraju to i završio. Tada sam slobodno mogao da se posvetim mojoj pasiji iz mladosti, dizajnu automobila. Bio je to izazov, pogotovo za nekog na početku karijere, koga nose strast prema poslu i mladalačke ideje.

TopSpeed: Crtate na papiru i tabli ili radite u računaru?
Vidal: Sve ideje prvo nacrtam na papiru. Pravim skice i crteže. Onda ih pažljivije razmatram, pa dalje razrađujem i tek kasnije, kada postanu zrele, one idu u računar. Tako radi i većina ljudi iz našeg tima, jer potrebno je neko vreme da „ideja“ postane potpuno jasna, budući da nikada ne „dolazi“ u konačnom obliku.

slika

TopSpeed: A kada obično „dolaze“ najbolje ideje, danju ili noću?
Vidal: Kod mene obično dolaze u momentima kada sam opušten i kada mi je um „slobodan“. Mada često se dešava da to vreme nije u pravi trenutak, iz različitih razloga. Recimo, radim nešto potpuno drugo i moje misli su zaokupljene tim poslom, kad mi se odjednom pojavi neka nova ideja. Nešto sasvim drugačije, što ne mora da ima veze sa onim čime se trenutno bavim. I onda ne znam šta ću pre, odnosno da li da nastavim ono što radim ili počnem da crtam?! No, to su kreativni momenti i prosto je nemoguće ograničiti ih da se javljaju baš u vreme kada želite.

TopSpeed: Kako se slažete sa inženjerima i menadžerima, koji imaju svoje tehničke i ekonomske vizije budućih vozila?
Vidal: Ponekad je baš napeto! Uvek tu ima neke borbe, nekada više, a nekada manje. Međutim, sa ljudima koji se brinu o ekonomiji i marketingu je u principu lakše dogovoriti se, jer mi, dizajneri, se tu nekako uklapamo sa njihovim razmišljanjima, ali sa inženjerima je za nijansu teže. Oni imaju neku svoju logiku. Na kraju, svi se slažemo da imamo zajednički cilj, a to je da napravimo dobar proizvod i onda je najvažnije da je komunikacija dobra. Često se međusobno šalimo na račun svega toga, što daje bolju atmosferu i podstiče timski duh u radu na projektu.

slika

TopSpeed: Vaš najnoviji projekat, Peugeot 508, debitovao je ovog marta u Ženevi, ali kada ste Vi počeli da radite na njemu?
Vidal: O ovom modelu smo dugo razmišljali, ali kao i kod ostalih, rad na konkretnom, glavnom, projektu započeli smo pre godinu i po, što je neko uobičajeno vreme. To je klasična dužina trajanja nekog projekta. Ipak, treba uzeti u obzir i fazu ideje, u koju on je ušao mnogo ranije, kada smo odredili proporcije, strukturu i postavili osnove. Potom smo dve godine i nešto više radili isključivo na razvoju svega toga, da bi tek kasnije ušli u realizaciju, tačnije počeli konkretne pripreme i dogovore sa svim dobavljačima, što je trajalo još priližno dve godine. Ukupno bi to bilo četiri godine, mada ovde se insistiralo da bude nešto brže, tako da smo projekat novi 508 realizovali za neke tri i po godine.

TopSpeed: Šta Vas je požurilo?
Vidal: Aktuelna situacija na tržištu. Ovo je automobil iz tržišnog D segmenta. Znači limuzina, a tu nije lako opstati. Konkurencija je velika, zbog velikog pritiska luksuznih marki, a tržište je sve manje, budući da su trenutno popularni neki drugi oblici karoserije, recimo SUV. Zbog svega toga insistirali smo da automobil bude i kompaktan i dinamičan i sportski, da bi bar malo odudarao od drugih. Čak je i pomalo radikalan i dosta liči na neke koncepte koji smo ranije prikazali. Lično smatram da je to dobro i da ne treba toga da se plašimo!

slika

TopSpeed: Šta je bio najveći izazov u dizanju novog 508?
Vidal: Ovde je to forma. Automobil je trebao da bude „mišićav“ i „oštar“ što je više moguće. Međutim, metal kao materijal nije moguće baš toliko savijati. Cela bočna stranica se dobija presovanjem jednog metalnog panela, tako da tu postoje limiti. Ne možete ga previše istanjiti, jer mu tada slabi struktura i dolazi do kidanja. Zato smo morali da odustanemo od nekih radikalnih oblika na karoseriji, koje smo prvobitno osmislili. Kao i obično u životu, uvek postoje neka ograničenja, tehnološke ili neke druge vrste, bez obrira o kojem proizvođaču je reč.

TopSpeed: A konkretno, koji deo je bio najzahtevniji iz Vaše perspektive?
Vidal: Svetlosne grupe pozadi… Vidite da one imaju tri segmenta, tj. ove linije koje stvaraju utisak kao da je šapom zamahnuo lav i ostavio trag od kandži. E sad, problem je što se jedan deo svetlosne grupe nalazi na karoseriji, a drugi na poklopcu prtljažnika. To je značilo da bi obe morale da imaju svoje spoljašnje zidove koji ih zatvaraju, što bi dovelo do toga da se dodatno se ocrtavaju i postaju vidljivi spolja. A to smo želeli da izbegnemo po svaku cenu, kako ne bi kvarili utisak i kako bi sve delovalo kao skladna celina, ma iz kog ugla posmatrano. Konačno, to je veoma upadljiv deo, koji treba da ostavi snažan utisak i da izgleda čisto i moćno. Zato su ti bočni zidovi na svetlosnim grupama trebali da budu neupadljivi. Tu smo dosta radili zajedno sa inženjerima, naravno i sporili se, kako bi prevazišli ovaj problem. Bilo je i nekih drugih sitnica i trikova koje smo upotrebili da bi ih rešili.

slika

TopSpeed: Da li ima nešto što bi sada želeli da promenite na modelu 508?
Vidal: Ne… Nemojte mi to raditi! Hoću… Uh! Kao i svaki dizajner, sada ako bih ponovo ovo radio, sve bi izgledalo malo drugačije. Kreativni ljudi svako jutro kada se probude žele nešto da izmene, da bi bilo bolje. A to nije racionalno, jer rokove treba poštovati. Zato je potrebno što pre približiti se onoj najboljoj ideji koju ste zamislili, budući da kasnije verovatno neće biti prilike za ispravke. Morate se zadovoljiti osnovom koju imate, a ne stalno nešto menjati, jer tako nikada nećete završti projekat. Znam da sam neke stvari mogao i trebao da uradim drugačije, ali prekasno sam to shvatio. I to samo ja znam, baš kao i kako to sada proživljavam!?

TopSpeed: Pretpostavljam da već uveliko radite na novim projektima, a koji su to, znam da ne možete da kažete…
Vidal: Evo neka bude ovako… Trenutno radim na nekim projektima veliko-serijskih vozila, koja bi trebalo da se pojave 2024. godine!

TopSpeed: To znači da morate da razmišljate šest godina unapred?
Vidal: Upravo tako. U ovom poslu treba da možete da vidite u budućnost i da se za nju pripremite.

TopSpeed: I šta donosi ta budućnost, u kojoj, recimo, ima sve više autonomne vožnje, novih tehnogija i slično, a sve manje uživanja u automobima?
Vidal: Mislim da je, ipak, moguće zadržati emocije. Ako ništa drugo, onda kroz različita koncept vozila. A autonomna vozila koja ste spomenuli ne moraju nužno da budu dosadna i robotizovana. To je samo veći izazov za dizajnera, da im podari neku „dušu“. Jer korisnik će moći da bira i mod kako da bude vožen, a dizajn treba sve sto da prati. Konačno, po nekim istraživanjima ljudi u vozilu dnevno provedu prosečno 1 čas i 4 minuta. Pomnožite to sa brojem dana, pa ćete videti koliki je to gubitak vremena, koje je možda moguće utrošiti na neki drugi, racionalniji, način?! Konačno, najdragocenija stvar koju u životu imate je vreme! A na dizajnerima i svima nama je da vam to vreme provedeno u vožnji i saobraćajnim gužvama nekako „vratimo“, ako je ikako moguće.

slika

TopSpeed: A plašite li se da za nekoliko decenija ljudima uopšte neće biti dozvoljeno da voze?
Vidal: O da! Čak sam ubeđen da će se to dogoditi, pre ili kasnije! Samo nadam se da će biti što kasnije! A to, bez obzira vozili mi ili ne, dosta će promeniti izgled vozila, budući da će se promeniti i potrebe korisnika. Možda će vam u budućnosti automobili više ličiti na dnevnu sobu, sa sve nameštajem i sličnim? Zato mi već sada pokušavamo da u naša vozila ugradimo što je više tih, tzv. „pametinih“ rešenja za ostavljanje manjih ili većih predmeta, polako prateći i promenu načina korišćenja automobila. I po tom pitanju smo entuzijasti i ne smetaju nam autonomna vozila, jer ona i onako neće u upotrebu ući tako brzo.

TopSpeed: No, u svakom slučaju gledate u budućnost, a pratite šta se trenutno zbiva, zar ne?
Vidal: Upravo tako. Znate, budućnosti se ne treba plašiti, već pokušati da je predvidite i iskoristite ono najbolje što vam se nudi.

ekskluzivno,
Zoran Živkov/TopSpeed

Tekst i fotografije preuzeti sa: http://topspeed.telegraf.rs/vip/54045-i ... sna-vizija
Clapton is God!
Odgovori

Natrag na “Vijesti”