Uopšteno o gumama

Odgovori
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Uopšteno o gumama

Post Postao/la ElComandante91 »

Gume, kao jedini deo automobila koji je u stalnom kontaktu sa podlogom, vrše nekoliko važnih funkcija od kojih zavisi bezbednost i udobnost vožnje:
UPRAVLJANJE:
Zadatak koje gume treba da izvršavaju je da precizno vode vozilo u pravcu koji vozač želi bez obzira na vremenske uslove i stanje puta. Stabilnost vozila zavisi od toga kako gume drže pravac. Za svako vozilo proizvođač propisuje pritisak vazduha u prednjim i zadnjim gumama. Poštovanje uputstava proizvođača i razlike pritisaka između prednjih i zadnjih guma omogućuje lakše upravljanje i idealnu stabilnost vozila po pravcu.
NOSIVOST-NOSENJE TERETA:
Gume nose vozilo u svakom trenutku bilo da se vozilo kreće ili stoji u mestu. One moraju biti u stanju da izdrže opterećenje prilikom ubrzavanja i kočenja. Nosivost svake gume je takva da ona izdržava do 50 puta veći teret od sopstvene težine. Na svakoj gumi se nalazi oznaka indeksa opterećenja. Na primer: u oznaci gume 185/65 R 14 86 H broj 86 znači da guma može da izdrži maksimalno 530 kg opterećenja. Iz tabela koje poseduju prodavci guma možete saznati opterećenja koja odgovaraju indeksima opterećenja.
AMORTIZOVANJE UDARA:
Gume imaju zadatak da amortizuju udare koji potiču od neravnina i rupa na putevima i omogućuju udobnu vožnju i duže trajanje vozila. Glavna odlika gume je velika elastičnost, posebno vertikalna. Elastičnost i ispunjenost vazduhom omogućuju joj da izdrži deformacije usled nailaska na prepreke i neravnine na putu. Propisan pritisak u gumama daje visok komfor, a u isto vreme zadržava dobru upravljivost.
KOTRLJANJE:
Što je kotrljanje ravnomernije, sigurnije s manjim otporom kotrljanja, veće je uživanje u vožnji i manja je potrošnja goriva.
PRENOS POGONA:
Gume prenose snagu motora. Kvalitet gume, čija je dodirna površina sa podlogom jednaka površini dlana, u velikoj meri utiče na prenos snage, ubrzanje i kočenje.
TRAJNOST:
Koliko će se guma trošiti i koliko će dugo trajati zavisi od njenog kvaliteta i uslova korišćenja (opterećenosti vozila, brzine vožnje, stanja puteva, stila vožnje itd.), ali i od njenog kontakta sa podlogom. Zato pritisak u gumama značajno utiče na dugotrajnost gume, pa tako nepropisan pritisak (prenizak ili previsok) uvek dovodi do neravnomernog trošenja gume.

OZNAKE NA GUMI

Primer: 185/65 R14 86 H

Simbol Značenje
185 Širina gume (gazeće površine - protektora) u milimetrima.
65 Profil gume - odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima. U ovom slučaju, visina je 65% širine gume.
R Označava radijalnu kontrukciju.
14 Prečnik felne (u inčima - colima).
86 Indeks opterećenja, koji vam omogućuje da izračunate maksimalno opterećenje iz tabela. Broj 86 znači da ova guma može izdržati maksimalnih 530kg opterećenja.
H Indeks brzine. Slovna oznaka koja označava maksimalnu brzina koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju, u našem slučaju 210km/h. Indeksi brzine sa maksimalnim brzinama nalaze se u tabeli. Gume sa većim brzinskim indeksom su skuplje, jer imaju posebnu smešu koja im dozvoljava da postignu veću brzinu.

Simbol Značenje
TUBELESS Gume bez unutrašnje gume punjene vazduhom pod pritiskom.
TREADWEAR Treadwear je relativni indikator potrošnje gazećeg sloja gume koji pokazuje koliko će jedna guma (šara) trajati duže od druge pri istim uslovima korišćenja.
TRACTION Označava sposobnost zaustavljanja na mokrom putu na pravoj liniji mereno u standardom kontrolisanim uslovima.
TEMPERATURE Indikator temperature pokazuje koliko su gume otporne na porast temperature. "A" je najviša, a "C" najniža ocena.

Dodatne oznake
DOT Datum proizvodnje. Na primer: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine. Prilikom kupovine obratite pažnju na ovaj podatak
M+S (Mud + Snow) Na zimskim i all season gumama. Na all season gumama ozna čava da se guma može koristiti i kao zimska guma. M+S=mud and snow (guma za blato i sneg).
TL (Tubeless) Gume koje nemaju unutrašnju gumu
TT (Tube Type) Gume sa unutrašnjom gumom
Made in zemlja proizvodnje
RF (Reinforced) Ojačana guma
XL (Extra Load) Guma za veća opterećenja
TWI (Tread Wear Indicator) Indikator istrošenosti gume – ukazuje kada je gumu potrebno zameniti
C Gume za laka teretna vozila (kombi) npr. 185 R14 C
E 10 Evropski homologacioni broj (broj označava zemlju homologacije). U našem slučaju 10 označava da je pneumatik homologovan u SCG.

TIPOVI PUTNICKIH GUMA

LETNJE GUME:
Gume ultra visokih performansi (UHP - Ultra High Performance)
Ove gume su namenjene vozačima koji vole brzu sportsku vožnju, kojima visoke performanse i najbolje moguće prijanjanje znače daleko više od dugotrajnosti guma. Načinjene su od mekše smeše koja omogućava bolje prijanjanje i sigurnu, brzu vožnju u krivinama. S druge strane, nedostatak im je brže trošenje i kraći vek trajanja. Šara gazećeg sloja je dizajnirana tako da se postigne vrhunsko prijanjanje na suvom zarad slabijeg odvođenje vode na mokrom putu.

Gume visokih performansi
Gume visokih performansi su namenjene za gradsku vožnju i vožnju na auto putevima. Šara je sa plićim kanalima, performanse na mokrom su lošije, a bolje na suvom putu. Karakteristike gume koje određuju dobro ponašanje na suvom i mokrom putu, variraju od proizvođača do proizvođača i od modela do modela istog proizvođača. Proizvođači se takmiče ko će razviti gumu sa što bolje izbalansiranim svojstvima i za suv i za mokar put.

Gume standardnih performansi
Gume standardnih performansi namenjene su pretežno za gradsku vožnju i često se zovu gume za tri sezone. Optimizovane su za toplo vreme bilo za suv ili vlažan put. Nemaju dobre karakteristike na snegu i ledu tako da zimi moraju biti zamenjene. Ova klasa guma je generalno jeftinija od guma visokih performansi.

Zimske gume
Kad temperatura vazduha padne ispod +7°C, letnja gume gube svojstva i potrebno ih je zameniti zimskim. Pošto su uslovi na putu drugačiji (led, sneg, bljuzgavica, voda) potrebna je drugačija smeša i celokupan dizajn gume. Smeša je mekša, na bazi silike, a dezen gume drugačiji – sadrži veći broj lamela, paralelni kanali su dublji i bolje odvode vodu. Automobil je stabilniji, prijanjanje je znatno bolje, zaustavni put je kraći. Na višim temperaturama, se brže troše i imaju znatno slabije karakteristike nego zimi i treba ih obavezno zameniti letnjim.

Gume za sve sezone (M+S, All season tires)
Gume za sve sezone predstavljaju pokušaj da se napravi guma koja bi bila kompromis između dobrog ponašanja na suvom i vlažnom putu leti, i dobrog ponašanja u zimskim uslovima, kada su na putu sneg i led. Smeša koja je namenjena letnjim uslovima ne može biti jednako dobra i na snegu i ledu. Zato su ove gume najčešće loš izbor – nisu ni dobre letnje, ni dobre zimske gume. Vodeći svetski proizvođači ih sve manje proizvode.

DEZENI GUMA

Simetrična šara
Simetrična šara je ista duž cele površine gazećeg sloja, obe polovine šare su iste.

Asimetrična šara
Gume kod kojih su naspramne strane gazeće površine različite imaju asimetričnu šaru.

Asimetrične gume su konstruisane tako da ispune suprotstavljene zahteve za dobro prijanjanje i odvođenje vode i na mokrom i na suvom putu. Spoljna strana šare obično ima jača ramena i krupnije blokove što obezbeđuju stabilniju vožnju u krivinama dok je unutrašnji deo zadužen za bolje odvođenje vode. Manji unutrašnji blokovi i veća gustina odvodnih kanala pomažu disperziju vode i toplote.

Neke gume su u isto vreme i asimetrične i usmerene. Takve gume imaju oznake na bočnom zidu koje

pokazuju ispravan pravac okretanja i
pokazuju koja je unutrašnja a koja spoljašnja strana.
Za razliku od usmerenih guma, asimetrične gume mogu biti montirane na bilo koju pozicju na vozilu. Veoma je važno da prilikom montaže strana sa oznakom outside bude sa spoljne strane i da se vidi na sve četiri gume. Kao i kod usmerenih guma, pogrešna montaža ozbiljno umanjuje njene performanse. Ako pogrešno montirate asimetričnu gumu možete je koristiti samo kao privremenu rezervnu gumu.

Usmerena šara
Usmerene gume su konstruisane tako da se okreću samo u jednom pravcu koji je označen strelicom na bočnom zidu gume i oznakom direction ili rotation. Sam dezen gazećeg sloja usmeren je u smeru okretanja točka.

Usmerene gume imaju odlične performanse na mokrom putu jer potiču od trkačkih guma koje imaju sposobnost da dobro odvode vodu. Ako nepravilno montirate usmerenu gumu, ona se okreće u pogrešnom pravcu – voda ide pod gumu umesto van. Prednost usmerenih guma je ta što imaju dobru otpornost na akvaplaning. S druge strane, zbog relativno grubog dizajna gazećeg sloja smatra se da su usmerene gume bučnije od neusmerenih.

BEZBEDNOST
Akvaplaning (hidroplaning) je pojava koja se događa kada se voda prikuplja na putu ispred guma brže nego što vozilo može svojom težinom da je istisne. Pritisak vode izdiže automobil i on kliza na tankom sloju vode koji se formira između gume i podloge. Dok klizi po vodi dešava mu se isto što i skijašu na vodi-dok se lagano kreće po vodi skije su priljubljene uz vodu celom dužinom, a kad ubrza leti na vrhu talasa. Kada brzina dostigne kritičnu tačku, a to se obično dešava između 55-90 km/h, vozilo gubi kontakt s podlogom i dolazite u opasnost da izletite van puta.

Važna funkcija koju guma treba da ispuni na mokroj i vodom prekrivenoj podlozi je da kroz kanale kojima je ispresecan protektor ispumpa vodu. Bez ovih kanala tanak sloj vode ostao bi između gume i podloge što bi izazvalo gubitak prijanjanja.

Na putu čija je površina glatka, na blagoj kiši i pri brzini od oko 95 km/h, guma ima zadatak da odvede veliku količinu vode koja se nalazi ispod kontaktne površine, čija veličina nije veća od površine dlana. Svaki delić gazećeg sloja gume je u kontaktu s podlogom samo 1/150 deo sekunde, a za to vreme mora istisnuti veliku količinu vode, preostali tanak sloj vode i povratiti prijanjanje.

Uzroci akvaplaninga
Tri najvažnija faktora koja dovode do akvaplaninga su:

Brzina kojom se kreće vozilo.
Kako se brzina povećava prijanjanje na mokrom putu se umanjuje, a rizik od akvaplaninga i gubitka kontrole nad vozilom je sve veći. Smanjite brzinu i pazite na saobraćaj oko vas.
Dubina šare.
Trošenjem gume dubina odvodnih kanala i lamela se smanjuje, što umanjuje sposobnost odvođenja vode i povećava opasnost od akvaplaninga.
Dubina vode.
Što je voda dublja pre ćete izgubiti prijanjanje, mada je i tanak sloj vode na malim brzinama dovoljan da dođe do klizanja.
Brzine na kojima dolazi do akvaplaninga
Akvaplaning je rezultat brzog kretanja po mokrom putu, toliko brzom da guma nije u stanju da kroz odvodne kanale ispumpa vodu. Brzina na kojoj počinje akvaplaning nije striktno određena, zavisi od mnogo faktora i kreće se između 55-90 km/h. Faktori koji određuju na kojoj će brzini doći do akvaplaninga su:

Dimenzije i oblik kontaktne površine.
Što je kontaktna površina šira u odnosu na njenu dužinu, veća brzina je potrebna da bi došlo do akvaplaninga.
Karakteristike gazeće površine.
Kanali kojima je izbrazdana gazeća površina služe za odvođenje vode i obezbeđuju bolje prijanjanje. Što je veća površina kanala, manja je dodirna površina sa podlogom a time i manja opasnost od akvaplaninga.
Pritisak u gumama.
Veoma je važno pridržavati se uputstva iz priručnika proizvođača.
Dubina vode.
Što je voda dublja lakše ćete izgubiti prijanjanje.
Dubina šare.Što je guma više istrošena slabije je prijanjanje i veći rizik od akvaplaninga.
Sastav i stanje vode.
Ulje, visoka temperatura, prljavština i so, mogu promeniti karakteristike vode i njenu gustinu.
Težina vozila.
Što je vozilo lakše, lakše će doći do akvaplaninga
Stanje puta.
Što je površina puta ravnija lakše će doći do akvaplaninga.
Ako imate dobre gume i ako su svi ovi faktori na vašoj strani do klizanja po vodi neće doći do brzine od 90 km/h. Ako vozite brzinom većom od 95 km/h po vodom prekrivenom putu sigurno je da nećete moći da izbegnete akvaplaning. U najgorem slučaju, kada vam nijedan od ovih faktora ne ide u korist, do akvaplaninga može doći na 55 km/h.

Šta treba raditi kada se to desi?
Postoje dve stvari koje nikako ne smete da radite:

Ne smete da koristite kočnice
Ne smete da menjate pravac kretanja
Ako počnete da gubite kontrolu nad vozilom nemojte naglo pritiskati kočnicu jer to uklanja poslednju šansu da guma ispumpa vodu. Smanjite ubrzanje do tačke kada voda dostigne kritičnu dubinu i gume ponovo počnu da prijanjaju. Ako to ne uradite možete izleteti izvan puta.

Volan držite čvrsto i nemojte ga okretati već se samo potrudite da zadržite vozilo na pravcu u kome se kreće. Skinite nogu s gasa i sačekajte da se volan vrati u normalu.

Ako već morate da kočite, učinite to laganim pokretima kao da pumpate gumu. Ako imate ABS kočite normalno. Ako je vaše vozilo još uvek u delimičnom kontaktu s podlogom moći ćete da povratite kontrolu nad vozilom na isti način kao da vozite po snegu ili ledu.

Kada zameniti gumu?
Po zakonima većine evropskih zemalja gume su istrošene kada preostali deo gazećeg sloja ima dubinu manju od 1,6mm (kod nas još uvek 1mm). Da bi pomogli vozačima da uoče da su gume istrošene proizvođači unutar gazećeg sloja utiskuju indikator istrošenosti koji postaje vidljiv kada se šara istroši.

Iako je zakonski minimum u EU 1,6mm testovi pokazuju da je guma sa dubinom šare 3mm daleko sigurnija. Prema tome, zamenite gume kada dubina šare padne na 3mm!

Vodite računa o zakonskom minimumu jer možete platiti kaznu, a u slučaju saobraćajne nezgode osiguravajući zavod može odbiti da plati štetu. Gubitak svojstava gume usled istrošenosti posebno je izražen na kiši i snegu. Sa istrošenim gumama na snegu ste u velikoj opasnosti.

slika
slika
Clapton is God!
Avatar
kula
Site Admin
Postovi: 4659
Pridružen/a: 23. lis 2015, 18:35
Lokacija: Busovača
Vozim: 307 SW 2,0 hdi 79 KW
Ima zahvala: 70 puta
 pohvaljen: 292 puta
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la kula »

:goop:
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la ElComandante91 »

Šta vam guma može reći o autu?
Gume su jedina veza vašeg automobila sa putem. Sa tim u vezi, gume će vam često prve „reći“ nešto više o stanju vašeg vozila.
part worn
Ako vršite kontrolu guma u nekom pristojnom vremenskom razmaku, gume vam dosta toga mogu „reći“. Dovoljno je da ispratite ovih nekoliko saveta, i možda ćete naići na problem kod svog automobila za koji niste ni znali da postoji. Samim tim, uštedećete kasnije i živce i novac.
Sredina gume
Ako primetite da je sredina vaše gume pohabanija nego ostatak gume, to verovatno znači da ste previše napumpali gumu. Kada je guma prenaduvena, sredina gume štrči pa je tokom vožnje ona jedini deo gume u kontaktu sa površinom. To narušava bezbednost vaše vožnje jer guma ne prianja u potpunosti, već samo jednim delom.
Ivica gume
Suprotno od pomenutog slučaja, kada se više troši sredina gume, je slučaj bržeg habanja ivica gume. To znači da je vaša guma nedovoljno napumpana. Guma u ovakvom stanju lako može pući, a to svakako ne biste želeli da vam se dogodi. Nedovoljno napumpana guma ne apsorbuje rupe na putu, pa vam mogu stradati osovine i amortizeri.
Neravnomerno trošenje gume
Ako je jedna strana gume pohabanija od ostatka gume, to je jasan znak da reglaža trapa nije urađena kako treba. Sredite ovo kod majstora da vas ne bi dovelo u neprijatnu situaciju u toku vožnje.
Ispupčenja i pukotine
Ispupčenja i pukotine na bočnim zidovima gume pokazuju da ste auto vozili po neravninama i rupama. Pukotine su znak spoljašnjih oštećenja, ali su ispupčenja pokazatelji da se problem nalazi unutar gume. Skoknite do vulkanizera i neka vam stručno proveri gume. Verovatno ćete gume u takvom stanju morati da zamenite.
Bezbednost je na prvom mestu!
Clapton is God!
Avatar
Phantom
Site Admin
Postovi: 2613
Pridružen/a: 23. lis 2015, 20:49
Lokacija: Teslic
Vozim: Peugeot 307 2.0 HDI 79KW
Ima zahvala: 5 puta
 pohvaljen: 90 puta
Kontakt:
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la Phantom »

Ovo nisam znao :think: odlican post :handclap:
Motion & Emotion
Avatar
neretva 1
Napredan član
Postovi: 359
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:49
Lokacija: Čapljina
Vozim: 407
Motor: 1.6 HDI
Ima zahvala: 23 puta
 pohvaljen: 11 puta
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la neretva 1 »

Upravo me ove muke muče...
Avatar
neretva 1
Napredan član
Postovi: 359
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:49
Lokacija: Čapljina
Vozim: 407
Motor: 1.6 HDI
Ima zahvala: 23 puta
 pohvaljen: 11 puta
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la neretva 1 »

...zaboravio sam naglasiti - svaka čast na znanju i dobrom postu.
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la ElComandante91 »

thanks :beer:
Clapton is God!
Avatar
Grga
Aktivan član
Postovi: 146
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:49
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 1 put
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la Grga »

slika
slika
Avatar
zulleee
Iskusan član
Postovi: 1209
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:46
Lokacija: Srebrenik
Vozim: Peugeot 407 2.0 HDi
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 4 puta
garage

Re: Uopšteno o gumama

Post Postao/la zulleee »

Grga :bravos:
Odgovori

Natrag na “Gume”