Posljedice lošeg čip-tjuninga

Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la ElComandante91 »

Snaga! Još snage! Još više snage! Ljubitelji brzih automobila jednostavno ne mogu je imati dovoljno. Zato svoje ljubimce podvrgavaju čip-tjuningu, operaciji koja menja parametre rada motora i tako donosi veću snagu. Nažalost, uz veću snagu dolaze i potencijalni problemi sa motorom i transmisijom.
slika

Oglasi su puni raznih firmi koje obećavaju više snage i nižu potrošnju za šaku para. Svakako deluje primamljivo: 20, 30, 40 i više konjskih snaga i mnogo veći obrtni moment po ceni koja počinje od 200 evra pa naviše. Naravno, ovakav dobitak u snazi nosi sa sobom i određene rizike pa ko ne vodi računa o tome gde i kod koga radi čip-tjuning može loše da prođe. Sve u svemu odluka da li „čipovati“ motor je zaista teška, a internet tu ne pomaže mnogo jer je pun mišljenja lokalnih gurua koji putem raznih foruma šire mudrosti.

Najčešća tjuning-zabluda je usko vezana za savremene dizelaše koji su i najčešći „pacijenti“ tjuning kuća. Evo i o čemu je reč: proizvođači automobila u ponudi automobila često imaju više motora iste zapremine, a različite snage. Ovo pomenutim internet guruima služi kao sjajna podloga za priču – eto isti motor, a različita snaga, razlika je samo u softveru, „nasviraj“ ga ti slobodno na 150 „konja“ i ne beri brigu, evo vidiš i sama fabrika je nudila i taj tvoj od 90 i ovaj od 150 KS, znači, sve je regularno. Nije baš tako.

Uzmimo za primer jedan od najpopularnijih motora za tjuning kod nas – Folksvagenov 1.9 TDI. On se pravio u verzijama sa 90, 100, 110, 115, 130 i na kraju 150 konjskih snaga. Po toj logici osnovna verzija od 90 KS slobodno se može softverski „nasvirati“ na 150 KS jer su motori identični? Netačno! Ovi motori se međusobno i te kako razlikuju i to u bitnim stvarima! Turbina je drugačija, injektori takođe, a i međuhladnjaci im se razlikuju. Čak je i materijal od kojeg su napravljeni radilica i blok motora različiti, verzije sa 115 više konjskih snaga imaju ove elemente napravljene od visokokvalitetnog čelika.

Dakle, šta se dešava kada se snaga pomenutog motora od 90 poveća, na primer na 150 konjskih snaga? Jednostavno, „nasviran“ motor za takvo povećanje snage traži više vazduha i više goriva. Eto i problema jer taj višak vazduha mora da obezbedi turbina. Ona u standardnom režimu, pri 90 KS obezbeđuje pritisak od 1,05 bara pri čemu radi na 205.000 obrtaja u minutu. Da bi obezbedila dodatni pritisak koji zahteva „čipovani“ režim rada, ona se mora okretati čak 280.000 puta u minutu. To joj značajno skraćuje životni vek, a rezultat možete videti na donjoj slici u okviru teksta.

Sledeći problem su dizne (kod TDI dizela, naravno). Više snage zahteva i više goriva koji dizne moraju ubrizgati direktno u cilindar. Injektor radi konstantnom brzinom i ne može se ubrzati količina goriva koju će on ubrizgati u cilindar. Da bi ubrizgali veću količinu goriva tjuneri softverski produžavaju fazu ubrizgavanja u cilindar. Kod loše izvedenog čip-tjuninga to dovodi do posledice da se

ubrizgavanje ne završi na vreme pre nego što se klip spusti pa deo goriva završi na njegovom boku. Ono tu ne sagoreva već mu diže radnu temperaturu i samim tim povećava trenje što na duže staze dovodi do njegovog ubrzanog kraja. Još gore, nesagorelo gorivo završava i u filteru čestica (kod modela koji ga imaju) i prlja ga. Posledica toga je viša temperatura sagorevanja u ovom filteru. To je veliki problem, a evo i zašto. Naime, kada se nataloži kritična količina čađi, filter čestica započinje fazu regeneracije. U komoru za sagorevanje ubrizgava tačno definisanu količinu goriva i tu smešu pali. U normalnim okolnostima regeneracija se obavlja na temperaturama oko 600 stepeni, ali veća količina goriva nastala kao posledica prelivanja iz cilindara u kombinaciji sa većom količinom vazduha, tu temperaturu diže na preko 1000 stepeni. Tako visoke temperature filter čestica ne može dugo da izdrži i on na kraju bukvalno izgori.

Ni to nije kraj potencijalnim problemima usled čip-tjuninga jer, osim na motoru, one mogu ostaviti posledice i na menjačkom sklopu. Za početak tu je plivajući zamajac verni pratilac svih novih dizelaša. On je u projektovan tako da se njegov rad uklapa sa obrtnim momentom motora. Veći obrtni moment znači i veće zatezanje njegovih opruga koje prigušuju vibracije sa motora. To sa sobom povlači kraći radni vek, a u ekstremnim slučajevima zabeleženo je i pucanje opruga plivajućeg zamajca.

Naravno, uz kvalitetan čip-tjuning i kvalitetno redovno održavanje ovi problemi se neće javiti. Još jednom naglašavamo kvalitetno redovno održavanje jer upravo od njega zavisi radni vek automobila i svih navedenih komponenti. Originalno ulje i filteri su najtoplija preporuka kao i skraćeni period održavanja na svakih 10 do 12 hiljada kilometara.

Iznenađenje ispod haube

slika

Tjuning motora nije lako prepoznati. Ako prethodni vlasnik nije ostavio nalepnicu tjuning kuće negde na automobilu, kupac polovnog vozila jednostavno nema nikakve šanse da samostalno zaključi da je na njemu urađen čip-tjuning. To je moguće utvrditi tek pregledom na dijagnostici kada će dijagnostički uređaj u zvaničnom servisu prijaviti da nešto nije u redu sa mapom ubrizgavanja. Život u neznanju nije baš prijatan jer vas, pogotovo ako zanemarite redovno održavanje, neki od navedenih kvarova može veoma neprijatno iznenaditi, da ne kažemo ujesti za donji deo leđa. Dakle, čip-tjuning je definitivno jedan od mnogobrojnih problema koji može da zadesi kupce polovnjaka.

Ovo su posledice nestručnog čip-tjuninga

Sagoreli klip
slika

Loše sinhronizovano ubrizgavanje deo goriva nanosi na bok klipa. Ovo mu povećava radnu temperaturu i na duže staze ih praktično uništava.

Izgoreli filter čestica
slika

Filter je zapušen, a motor je u višim režimima rada. Tada sistem započinje proces regeneracije filtera, ako vozač naglo otpusti pedalu gasa u filter ulazi velika količina kiseonika i temperatura nekontrolisano raste.

Potpuni otkaz turbine
slika

Razlog je naravno brzina okretanja. Tjuning značajno diže broj obrtaja turbine, nakon dužeg vremena krilca turbine počinju da se deformišu. Sa njih otpadaju sitni komadići metala koji na kraju završavaju u motoru.

Pucanje bloka motora
slika

Veća snaga neizbežno povećava i pritisak prilikom sagorevanja goriva u cilindru.
Preveliki pritisak, rezultat nestručnog čip-tjuninga može dovesti i do pucanja motora. Najčešće se to dešava na najslabijoj, odnosno najtanjoj tački bloka motora,prostoru između cilindara. Takvo oštećenje se ne može popraviti.

ZAKLJUČAK
slika

Čip-tjuning ne mora nužno da podrazumeva kvar na automobilu. Upravo zato treba biti veoma oprezan pri izboru tjunera. Loše izveden čip-tjuning ostavlja posledice na motoru, menjačkom sklopu i – džepu vozača. Otkaz turbine, sagorevanje filtera čestica, pucanje opruge plivajućeg zamajca, sve su to kvarovi koji koštaju više stotina evra. Zato, budite upozoreni.

Preuzeto sa AutoBildSrbija
Clapton is God!
Avatar
ANELTUZLA
Aktivan član
Postovi: 139
Pridružen/a: 24. lis 2015, 02:18
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 0
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la ANELTUZLA »

moj bratski savjet svakom je ako vec hoce da cipuje da se obrati SM Chip tuning-u to je JEDINI!!!! u BiH ovlasteni i ispravni nacin da se uradi remap tacno onoliko koliko autu pase...svi ovi sto za pola sata chipuju izbjegavat ih u sirokom luku... a najbolje je ako covjek moze bit zadovoljan snagom auta pa da ne mora ni chipovat...
Avatar
Phantom
Site Admin
Postovi: 2613
Pridružen/a: 23. lis 2015, 20:49
Lokacija: Teslic
Vozim: Peugeot 307 2.0 HDI 79KW
Ima zahvala: 5 puta
 pohvaljen: 90 puta
Kontakt:
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la Phantom »

SM je kvalitet al i cijena :D npr. dobar je i HI Tech u Tuzli, mnoge znam koji su isli i zadovoljno su. A kolega je u Do cipovao kod nekog lika,mape dosle iz austrije digao 1.8 T sa 150 ks na 190 i nikakvih problema nema...
Motion & Emotion
Avatar
anel007
VIP Član
Postovi: 2281
Pridružen/a: 24. lis 2015, 01:07
Lokacija: Vogosca
Vozim: Ostalo
Vozim: Ford Focus MK2
Motor: 1.6 16v
Ima zahvala: 12 puta
 pohvaljen: 120 puta
Kontakt:
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la anel007 »

posljedicu loseg chip tuninga sam, srecom, osjetio na tudjoj kozi

jaran testa radi ubacio neki cip ili sta je vec koji se samo skopca na negdje pod haubom, nisam bas zagledao gdje je to skopcano ali po njegovoj prici radi nesto sa diznama (u pitanju je golf 4 tdi, haman ona osnovna verzija sa 90-tak ili koliko vec ima konja), i tako krenemo ljetos prema zenici da bi nam na 190-200 rikno motor, nije sad da je nesto eksplodiralo nego se auto jednostavno ugasilo u voznji i mogli smo se normalno zaustaviti sa strane, tad nismo imali pojma sta se tacno desilo ali kad smo stigli majstoru imao je sta i vidjeti, nakon otvaranja motora 1 klip je bio bukvalno pola istopljen, po procjeni majstora zbog zbog tog cipa je dizna bacila vise goriva i et belaja, uglavnom na kraju je dobio racunicu od ~1700 KM za ruke i dijelove, poslije toga je jos neke djidje morao sredjivati da bi na kraju otisao u SM i odradio remapiranje ko covjek

poenta svega je da sva ova cuda sto se kaleme naknadno ne valjaju, ako hocete vise snage otidjite ljudima koji se razumiju u svoj pos'o, odradite remapiranje i bar budite sigurni odradjeno
slika ¦ slika
Avatar
mara-
Site Admin
Postovi: 2442
Pridružen/a: 22. lis 2015, 20:56
Lokacija: Istočno Sarajevo
Vozim: 308 (T9; 2013–2021)
Motor: 2.0 BlueHDI 110KW
Ima zahvala: 158 puta
 pohvaljen: 290 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la mara- »

To ja i ne smatram čipom. Mislim da je naziv za to CHIPBOX, i to samo vara ECU motora da ubrizgava više goriva, i nije pravi remap.
Avatar
zulleee
Iskusan član
Postovi: 1209
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:46
Lokacija: Srebrenik
Vozim: Peugeot 407 2.0 HDi
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 4 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la zulleee »

Jel zna neko nekoga ko radi kvalitetan chip,ovi SM hoce 300 eur,ne pada mi napamet da dajem toliku lovu,ovi HiTech hoce 300 Km pa pomagajte ,jel ima jos neko da radi ?
Avatar
Avicii
Moderator
Postovi: 5954
Pridružen/a: 24. lis 2015, 11:22
Lokacija: Trebinje
Vozim: 307
Motor: 2.0 HDi 79KW
Ima zahvala: 699 puta
 pohvaljen: 357 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la Avicii »

Opa decko, daj jos snage aaa :D
Nisam bas nesto upucen u to ko jos radi remap, al mislim da se to ispod 100-150e ne moze kvalitetno odraditi.. msm, da ti neko stoji iza toga. :ljut:
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la ElComandante91 »

Neki dan opet negdje naletim na sličnu temu, i svi kažu kada se već radi izmjena mapa i povećava obrtni moment da je potrebno ojačati turbinu ili je čak u nekim slučajevima i zamjenti da bi mogla da izdrži.
Clapton is God!
Avatar
Avicii
Moderator
Postovi: 5954
Pridružen/a: 24. lis 2015, 11:22
Lokacija: Trebinje
Vozim: 307
Motor: 2.0 HDi 79KW
Ima zahvala: 699 puta
 pohvaljen: 357 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la Avicii »

A to mozda u nekim ekstremnijim slucajevima, nesto ne mislim da treba ista dirati ako ga povecas recimo sa 110 na 130ks.
Avatar
ElComandante91
Moderator
Postovi: 3508
Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
Lokacija: Doboj, Beograd
Vozim: 206
Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
Motor: 1.4E; 1.4 HDi
Ima zahvala: 350 puta
 pohvaljen: 235 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la ElComandante91 »

Ja stvarno ne znam o chipu ne znam skoro ništa, ovo pročitah neki dan.
Clapton is God!
Avatar
Avicii
Moderator
Postovi: 5954
Pridružen/a: 24. lis 2015, 11:22
Lokacija: Trebinje
Vozim: 307
Motor: 2.0 HDi 79KW
Ima zahvala: 699 puta
 pohvaljen: 357 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la Avicii »

Ne znam ni ja, al dosta znam primjera gdje toliko malo ljudi cipuju bez ikakvih ojacanja.. :neznam:
Avatar
Phantom
Site Admin
Postovi: 2613
Pridružen/a: 23. lis 2015, 20:49
Lokacija: Teslic
Vozim: Peugeot 307 2.0 HDI 79KW
Ima zahvala: 5 puta
 pohvaljen: 90 puta
Kontakt:
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la Phantom »

Zule obrati se Hi Tech. A to za pojacavanje samo je potrebno ako se radi power chip a ne optimum. Onda se mijenja turbina i dizne. Optimum samo je vazno da ti je ispravan motor i dimice poslije chipa odprilike 7 dana
Motion & Emotion
Avatar
zulleee
Iskusan član
Postovi: 1209
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:46
Lokacija: Srebrenik
Vozim: Peugeot 407 2.0 HDi
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 4 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la zulleee »

thanks
Avatar
kula
Site Admin
Postovi: 4659
Pridružen/a: 23. lis 2015, 18:35
Lokacija: Busovača
Vozim: 307 SW 2,0 hdi 79 KW
Ima zahvala: 70 puta
 pohvaljen: 292 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la kula »

zulleee je napisao/la:Jel zna neko nekoga ko radi kvalitetan chip,ovi SM hoce 300 eur,ne pada mi napamet da dajem toliku lovu,ovi HiTech hoce 300 Km pa pomagajte ,jel ima jos neko da radi ?
Bosh servis "huso" maglaj
Avatar
zulleee
Iskusan član
Postovi: 1209
Pridružen/a: 24. lis 2015, 00:46
Lokacija: Srebrenik
Vozim: Peugeot 407 2.0 HDi
Ima zahvala: 0
 pohvaljen: 4 puta
garage

Re: Posljedice lošeg čip-tjuninga

Post Postao/la zulleee »

Kula poslao sam im poruku na fb vidjet cemo sta ce da jave,ako i jave :D.
Odgovori

Natrag na “Motor”