Kočiona tečnost
- ElComandante91
- Moderator
- Postovi: 3508
- Pridružen/a: 24. lis 2015, 10:46
- Lokacija: Doboj, Beograd
- Vozim: 206
- Vozim: Peugeot 206 ; Citroen C3 XTR
- Motor: 1.4E; 1.4 HDi
- Ima zahvala: 350 puta
- pohvaljen: 235 puta
Kočiona tečnost
Stara kočiona tečnost može prouzrokovati otkazivanje kočnica
Većina vozača manje-više redovno proveravaju pločice i diskove, ali jedan deo kočionog sistema je posebno zanemaren – reč je o kočionoj tečnosti. Jedino što vozači ovde proveravaju jeste njen nivo, a to je vrlo pogrešno. Naime, stara kočiona tečnost je izuzetno opasna za čitav sistem, a mi ćemo se potruditi da vam objasnimo i zašto.
Problem je u tome što je ona higroskopna, odnosno lako apsorbuje vlagu. Voda ključa na 100 stepeni Celzijusa, dok je tačka ključanja kočione tečnosti nešto iznad 2000 C. Tako da praktično svaka kapljica vlage snižava tačku ključanja ove tečnosti.
Na planini ovo može biti opasno jer je na većoj visini atmosferski pritisak niži, pa
se čak i vodi snižava tačka ključanja. Ovo može imati opasne posledice: prilikom kočenja kočnice se više greju a sa njima i kočiona tečnost. Kada dostigne tačku ključanja formiraju se mehurići koji umanjuju kočionu silu.
Prvi znak upozorenja koji ukazuje da se upravo ovo desilo jeste kada vozač sve više pritiska pedalu kočnice, sve dok na kraju one ne otkažu, a automobil jedva da može da uspori. U kojoj meri je ovo realno moguće, najbolje pokazuju istraživanja nemačkog TUV-a, a koji kažu da u ovoj zemlji 23 odsto automobila ima previše staru kočionu tečnost.
Nažalost, u Srbiji se ovakva istraživanja ne sprovode, ali možete i sami da pretpostavite koliki bi taj odnos bio, s obzirom na to da u Nemačkoj, gde se o tehničkoj ispravnosti automobila posebno vodi računa, ima više od 20 odsto vozila sa neispravnom kočionom tečnošću.
Koje simptome ne treba zanemariti
Kao prvo, popravka bilo kojih delova na kočionom sistemu je posao za profesionalca. Ono što vozači treba da rade jeste da obraćaju pažnju na performanse i bilo kakve promene sa kočnicama.
Evo koji su najčešći pokazatelji da nešto sa kočnicama ne valja i šta oni tačno znače:
• Prilikom pritiska pedale kočnice čuje se struganje.
Mogući uzrok: kočione obloge su istrošene pa metal grebe po metalu.
• Jedan točak se zagreva mnogo brže od ostalih.
Mogući uzrok: usled snažnog kočenja ili nestručne montaže pomerile su se kočione pločice pa su iskošene u odnosu na disk.
• Tokom kočenja automobil vuče u jednu stranu.
Mogući uzrok: vazduh u kočionim crevima, greška u kočionom mehanizmu.
• Pedala kočnice izrazito podrhtava pri kočenju.
Mogući uzrok: porozno crevo hidraulike
• Pri kočenju upravljač podrhtava.
Mogući uzrok: krivi kočioni diskovi
Kako proveriti kočionu tečnost
Provera kojom će se utvrditi tačka ključanja koćione tečnosti traje pet minuta. To je pet minuta za bezbednost. Jednostavno, određena količina tečnosti je izvađena iz posude i pregledana na posebnom uređaju.
Još brže može se utvrditi pomoću lampice na vrhu posude (ako postoji) zeleno znači da je sve u redu, a crveno da je došlo vreme za zamenu tečnosti.
Zamena kočione tečnosti:
Priprema: Na posudu sa kočionom tečnošću postavlja se crevo za istakanje
Istakanje: Nova kočiona tečnost je već počela da kruži sistemom, a stara se istače u posudu
Provera: Na posudi za kočionu tečnost postoje obeležja, napunite je do oznake maksimum.
Uticaj kvaliteta kočione tečnosti na kočione performanse - istraživanja
Tokom jednog istraživanja statistički podaci prikupljeni tokom jedne kampanje pokazuju da oko 45 % od anketiranih vozila ima neispravan kočioni sistem . Takođe ,veliki problem je promena / zamena kočione tečnosti koja se nestručno uradi u različitim uslovima , pa čak i na putu , što dovodi do kočione tečnosti sa niskom tačkom ključanja . Kočione sisteme motornih vozila se definišu kao sistemi su od ključnog značaja za bezbednost u saobraćaju . Za putnička vozila se najčešće koriste hidraulični kočioni sistem . Ovaj sistem je zasnovan na prenosu vlasti od kočione tečnosti do izvršnih organa , odnosno kočnica . U trenutku kada pritisnete papučicu kočnice ,sila sa kojom poslujemo u glavnom cilindru se pretvara u tečnost pritiska kočnica, koja vrši pritisak na kočnice klipovima i na kraju otežava vozilo .
Postoji nekoliko vrsta tečnosti za kočnice , i obično rade na bazi glikola . Najvažnija karakteristika jednog kočione tečnosti ima tačku ključanja . Bazirani kočnice su higroskopna glikol , odnosno apsorbuje vlagu koja izaziva smanjenje tačku ključanja . Prilikom kočenja trenje , postojizagrevanje na kočione pločice , kočione i tečnosti . Zbog toplote , ako jeniska tačka ključanja , može da dođe do ključanja, kočiona tečnost , što kao rezultat je običnootkazivanje kočionog sistema , poznat kao " pogoršanja kočnice . " Kočiona tečnost je nekompresibilan tečnost , kao gasovi u principu predstavlja stišljiva medije . Kada se kočiona tečnost taster , bilo parnog džepovi , izaziva smanjenje prenos sile na kočnicu . Ova pojava može da dovede do delimičnog ili potpunog otkazivanja kočionog sistema . Takođe ,akumulirane vlage u kočionoj tečnosti uzorkuje koroziju elemenata kočionog sistema . Nova kočiona tečnost ima veoma visoku tačku ključanja ( iznad 230 0C ) , i prilikom kupovine , obratite pažnju na starosnu kočionu tečnost.
Inače, kočionu tečnost treba menjati svakih 24 do 30 meseci ili ukoliko je tačka ključanja ispod zakonski propisanog minimuma.
Zadatak kočione tečnosti je da prenese silu sa papučice kočnice do kočnica i samim tim predstavlja jedan od vrlo bitnih segmenata hidrauličkog kočionog sistema. S toga, neophodno je pravovremeno zameniti i periodično kontrolisati nivo kočione tečnosti. Prilikom kupovine kočione tečnosti, obratite pažnju na datum proizvodnje.
Za potrebe ovog istraživanja korišteno je vozilo Ford Focus koje je opremljeno ABS-om (sistem protiv blokiranja točkova). Prilikom dužeg spuštanja nizbrdo, dolazi do značajnog zagrijavanja kočionih obloga. Prosječna temperatura kočionih obloga prilikom spuštanja na dionici Bradina – Podorašac prelazi 160 0C, te se vrlo lako mogu postići uvjeti za ključanje kočione tečnosti. Testovi su provedeni na prilaznoj pisti aerodroma Mostar. Pista je prekrivena asfaltnom podlogom bez uzdužnog i poprečnog nagiba. Tokom provođenja testova vladali su slijedeći atmosferski uslovi: vedro, temperatura zraka se kretala između 27 0C i 33 0C, a temperatura podloge od 43 do 49 0C.
Ispravna kočiona tečnost
60 – 0 km/h
100 – 0 km/h
srednji zaustavni put [m]
19,6
48,4
max. usporenje [m/s2]
-1,048
-1,025
tačka ključanja kočione tečnosti [0C]
250
250
Neispravna kočiona tečnost
srednji zaustavni put [m]
24,6
54,5
max. usporenje [m/s2]
-0,966
-0,957
tačka ključanja [0C]
140
140
Rezultati testa kočenja sa dve početne brzine
Studija je obuhvatila testove kočenja po meri temperaturu kočione pločice na prednjim točkovima . Srednji zaustavljanje 100-0 km / h , koristeći novu kočionu tečnost iz ključanja 250 0C bila 48 metara , a temperatura kočione pločice se kreće u rasponu od 160-200 0C .
Uzdužni usporavanje zbog kočenja se prekoračiti 1G ( g = 9,81 m/s2 ) . Koristeći kočionu tečnost izključanja od 140 0C ( ispodregulatorni minimum ) , srednji zaustavljanje 100-0 km / h iznosi 54 m , što je više od 6 metara u sredini zaustavljanje korišćenje nove kočione tečnosti , i uzduž Usporavanje je u 1 g . Prilikom kočenja , bilo sverve zbog uzavrele kočionu tečnost u nekim kočione vodove . Takođe ,prisustvo parnih džepova je dovelo do smanjenjaefikasne ABS sistem .
Većina vozača manje-više redovno proveravaju pločice i diskove, ali jedan deo kočionog sistema je posebno zanemaren – reč je o kočionoj tečnosti. Jedino što vozači ovde proveravaju jeste njen nivo, a to je vrlo pogrešno. Naime, stara kočiona tečnost je izuzetno opasna za čitav sistem, a mi ćemo se potruditi da vam objasnimo i zašto.
Problem je u tome što je ona higroskopna, odnosno lako apsorbuje vlagu. Voda ključa na 100 stepeni Celzijusa, dok je tačka ključanja kočione tečnosti nešto iznad 2000 C. Tako da praktično svaka kapljica vlage snižava tačku ključanja ove tečnosti.
Na planini ovo može biti opasno jer je na većoj visini atmosferski pritisak niži, pa
se čak i vodi snižava tačka ključanja. Ovo može imati opasne posledice: prilikom kočenja kočnice se više greju a sa njima i kočiona tečnost. Kada dostigne tačku ključanja formiraju se mehurići koji umanjuju kočionu silu.
Prvi znak upozorenja koji ukazuje da se upravo ovo desilo jeste kada vozač sve više pritiska pedalu kočnice, sve dok na kraju one ne otkažu, a automobil jedva da može da uspori. U kojoj meri je ovo realno moguće, najbolje pokazuju istraživanja nemačkog TUV-a, a koji kažu da u ovoj zemlji 23 odsto automobila ima previše staru kočionu tečnost.
Nažalost, u Srbiji se ovakva istraživanja ne sprovode, ali možete i sami da pretpostavite koliki bi taj odnos bio, s obzirom na to da u Nemačkoj, gde se o tehničkoj ispravnosti automobila posebno vodi računa, ima više od 20 odsto vozila sa neispravnom kočionom tečnošću.
Koje simptome ne treba zanemariti
Kao prvo, popravka bilo kojih delova na kočionom sistemu je posao za profesionalca. Ono što vozači treba da rade jeste da obraćaju pažnju na performanse i bilo kakve promene sa kočnicama.
Evo koji su najčešći pokazatelji da nešto sa kočnicama ne valja i šta oni tačno znače:
• Prilikom pritiska pedale kočnice čuje se struganje.
Mogući uzrok: kočione obloge su istrošene pa metal grebe po metalu.
• Jedan točak se zagreva mnogo brže od ostalih.
Mogući uzrok: usled snažnog kočenja ili nestručne montaže pomerile su se kočione pločice pa su iskošene u odnosu na disk.
• Tokom kočenja automobil vuče u jednu stranu.
Mogući uzrok: vazduh u kočionim crevima, greška u kočionom mehanizmu.
• Pedala kočnice izrazito podrhtava pri kočenju.
Mogući uzrok: porozno crevo hidraulike
• Pri kočenju upravljač podrhtava.
Mogući uzrok: krivi kočioni diskovi
Kako proveriti kočionu tečnost
Provera kojom će se utvrditi tačka ključanja koćione tečnosti traje pet minuta. To je pet minuta za bezbednost. Jednostavno, određena količina tečnosti je izvađena iz posude i pregledana na posebnom uređaju.
Još brže može se utvrditi pomoću lampice na vrhu posude (ako postoji) zeleno znači da je sve u redu, a crveno da je došlo vreme za zamenu tečnosti.
Zamena kočione tečnosti:
Priprema: Na posudu sa kočionom tečnošću postavlja se crevo za istakanje
Istakanje: Nova kočiona tečnost je već počela da kruži sistemom, a stara se istače u posudu
Provera: Na posudi za kočionu tečnost postoje obeležja, napunite je do oznake maksimum.
Uticaj kvaliteta kočione tečnosti na kočione performanse - istraživanja
Tokom jednog istraživanja statistički podaci prikupljeni tokom jedne kampanje pokazuju da oko 45 % od anketiranih vozila ima neispravan kočioni sistem . Takođe ,veliki problem je promena / zamena kočione tečnosti koja se nestručno uradi u različitim uslovima , pa čak i na putu , što dovodi do kočione tečnosti sa niskom tačkom ključanja . Kočione sisteme motornih vozila se definišu kao sistemi su od ključnog značaja za bezbednost u saobraćaju . Za putnička vozila se najčešće koriste hidraulični kočioni sistem . Ovaj sistem je zasnovan na prenosu vlasti od kočione tečnosti do izvršnih organa , odnosno kočnica . U trenutku kada pritisnete papučicu kočnice ,sila sa kojom poslujemo u glavnom cilindru se pretvara u tečnost pritiska kočnica, koja vrši pritisak na kočnice klipovima i na kraju otežava vozilo .
Postoji nekoliko vrsta tečnosti za kočnice , i obično rade na bazi glikola . Najvažnija karakteristika jednog kočione tečnosti ima tačku ključanja . Bazirani kočnice su higroskopna glikol , odnosno apsorbuje vlagu koja izaziva smanjenje tačku ključanja . Prilikom kočenja trenje , postojizagrevanje na kočione pločice , kočione i tečnosti . Zbog toplote , ako jeniska tačka ključanja , može da dođe do ključanja, kočiona tečnost , što kao rezultat je običnootkazivanje kočionog sistema , poznat kao " pogoršanja kočnice . " Kočiona tečnost je nekompresibilan tečnost , kao gasovi u principu predstavlja stišljiva medije . Kada se kočiona tečnost taster , bilo parnog džepovi , izaziva smanjenje prenos sile na kočnicu . Ova pojava može da dovede do delimičnog ili potpunog otkazivanja kočionog sistema . Takođe ,akumulirane vlage u kočionoj tečnosti uzorkuje koroziju elemenata kočionog sistema . Nova kočiona tečnost ima veoma visoku tačku ključanja ( iznad 230 0C ) , i prilikom kupovine , obratite pažnju na starosnu kočionu tečnost.
Inače, kočionu tečnost treba menjati svakih 24 do 30 meseci ili ukoliko je tačka ključanja ispod zakonski propisanog minimuma.
Zadatak kočione tečnosti je da prenese silu sa papučice kočnice do kočnica i samim tim predstavlja jedan od vrlo bitnih segmenata hidrauličkog kočionog sistema. S toga, neophodno je pravovremeno zameniti i periodično kontrolisati nivo kočione tečnosti. Prilikom kupovine kočione tečnosti, obratite pažnju na datum proizvodnje.
Za potrebe ovog istraživanja korišteno je vozilo Ford Focus koje je opremljeno ABS-om (sistem protiv blokiranja točkova). Prilikom dužeg spuštanja nizbrdo, dolazi do značajnog zagrijavanja kočionih obloga. Prosječna temperatura kočionih obloga prilikom spuštanja na dionici Bradina – Podorašac prelazi 160 0C, te se vrlo lako mogu postići uvjeti za ključanje kočione tečnosti. Testovi su provedeni na prilaznoj pisti aerodroma Mostar. Pista je prekrivena asfaltnom podlogom bez uzdužnog i poprečnog nagiba. Tokom provođenja testova vladali su slijedeći atmosferski uslovi: vedro, temperatura zraka se kretala između 27 0C i 33 0C, a temperatura podloge od 43 do 49 0C.
Ispravna kočiona tečnost
60 – 0 km/h
100 – 0 km/h
srednji zaustavni put [m]
19,6
48,4
max. usporenje [m/s2]
-1,048
-1,025
tačka ključanja kočione tečnosti [0C]
250
250
Neispravna kočiona tečnost
srednji zaustavni put [m]
24,6
54,5
max. usporenje [m/s2]
-0,966
-0,957
tačka ključanja [0C]
140
140
Rezultati testa kočenja sa dve početne brzine
Studija je obuhvatila testove kočenja po meri temperaturu kočione pločice na prednjim točkovima . Srednji zaustavljanje 100-0 km / h , koristeći novu kočionu tečnost iz ključanja 250 0C bila 48 metara , a temperatura kočione pločice se kreće u rasponu od 160-200 0C .
Uzdužni usporavanje zbog kočenja se prekoračiti 1G ( g = 9,81 m/s2 ) . Koristeći kočionu tečnost izključanja od 140 0C ( ispodregulatorni minimum ) , srednji zaustavljanje 100-0 km / h iznosi 54 m , što je više od 6 metara u sredini zaustavljanje korišćenje nove kočione tečnosti , i uzduž Usporavanje je u 1 g . Prilikom kočenja , bilo sverve zbog uzavrele kočionu tečnost u nekim kočione vodove . Takođe ,prisustvo parnih džepova je dovelo do smanjenjaefikasne ABS sistem .
Clapton is God!
-
- VIP Član
- Postovi: 825
- Pridružen/a: 17. stu 2015, 21:23
- Lokacija: Brcko
- Vozim: 5008 (T87E; 2009–2016)
- Motor: 2.0hdi 110kw
- Ima zahvala: 28 puta
- pohvaljen: 120 puta
Re: Kočiona tečnost
Interesuje me koliko kočione tečnosti ide u sistem 407 1.6hdi i koja tečnost ide?
Auto mi ima na satu 416000km i ja sam sa njim prešao 224000km i nisam do sada mijenjao kočionu tečnost.
Kočnice su dobre.
Auto mi ima na satu 416000km i ja sam sa njim prešao 224000km i nisam do sada mijenjao kočionu tečnost.
Kočnice su dobre.
- karabajastart
- VIP Član
- Postovi: 522
- Pridružen/a: 11. tra 2016, 19:32
- Lokacija: US
- Vozim: Peugeot 206
- Ima zahvala: 201 put
- pohvaljen: 141 put
Re: Kočiona tečnost
0.8-1l...uzmi neku kvalitetniju i kod boljeg majstora.
Poslano sa mog MAR-LX1A koristeći Tapatalk
Poslano sa mog MAR-LX1A koristeći Tapatalk
- Avicii
- Moderator
- Postovi: 5972
- Pridružen/a: 24. lis 2015, 11:22
- Lokacija: Trebinje
- Vozim: 307
- Motor: 2.0 HDi 79KW
- Ima zahvala: 707 puta
- pohvaljen: 362 puta
Re: Kočiona tečnost
Ovo ti je ulje dobro za kocnice, uzmes ovako isto samo od 1l pakovanje.
Msm da ima tacno neki vremenski interval na koliko se to ulje mijenja, tipa svako 3 god, ali nakon tolike kilometraze ga je svakako pametno zamnjeniti.
Msm da ima tacno neki vremenski interval na koliko se to ulje mijenja, tipa svako 3 god, ali nakon tolike kilometraze ga je svakako pametno zamnjeniti.